Pikalaturit

Käsitteellä pikalaturi tarkoitetaan auton ulkopuolista latauslaitetta, joka kytkeytyy auton akun napoihin syöttäen akkuun tasavirtaa (DC). Tästä tulee nimitys usein sähköautoilijoiden puhekielessä esiintyvälle DC-laturille.

Nämä laturit on tarkoitettu lataamiseen esimerkiksi pääteiden lähettyvillä olevien ruoka- ja ostospaikkojen yhteyteen. Joissakin tapauksissa ne ovat tarpeellisia myös taloyhtiöden tai työpaikkojen pysäköintipaikoilla.

Valikoimassamme olevat pikalaturit ovat tehoiltaan 60, 90, 120, 150 ja 180 kW ja varustukseltaan ne ovat joko CCS sekä CHAdeMO kaapeleilla tai kahdella CCS kaapelilla. Jokainen näistä malleista tukee yhtäaikaista kahden auton latausta, joskin maksimi teho jakautuu tällöin autojen kesken. Olemme rajanneet valikomamme järkeviin tehoihin, mutta halutessasi isompaa tai pienempää, voimme sitä myös tarjota. Tehtaallamme valmistetaan pikalatureita jopa 900 kW tehoon asti, jotka on tarkoitettu lähinnä kuorma- ja linja-autojen lataamiseen.

CCS on yleisesti käytössä eurooppalaisille autoille kun taas CHAdeMO on peräisin Japanista ja käytetään yleisesti sieltä tulleissa autoissa. Käytännössä euroopassa olevat täyssähköautot käyttävät jompaa kumpaa näistä standardeista. Hybrideissä pikalatausliitännät ovat erittäin harvinaisia.

Kaikki valikoimassamme olevat pikalaturien mallit hyödyntävät Lataus+ verkostoa. Ne voidaan määritellä julkisiksi tai yksityisiksi ja kaikki verkoston erityisominaisuudet ovat niihin saatavilla.

Latauslaitteemme kykenevät automaattiseen tehonhallintaan, joka tarkoittaa sitä, että yksi tai useampi laturi estää liian suurien kuormitushuippujen syntymistä latureita syöttävään sähköverkkoon.

Pitkää matkaa tekevä sähköautoilija on käytännössä riippuvainen pikalaturien saatavuudesta. Hänellä ei yleensä ole aikaa jäädä tuntikausiksi lataamaan autoaan, vaan käydä ehkä syömässä tai kaupassa ja lähteä jatkamaan matkaansa ladatulla autollaan. Latausaika riippuu muutamasta eri asiasta, niistä merkittävimpiä ovat autoon ladattavan energian määrä ja latauslaitteen teho. On kuitenkin huomioitava, että erityisesti suuritehoisten latauslaitteiden maksimitehoa ei välttämättä voida hyödyntää. Autoilla on mallikohtaisia maksimilataustehoja, jonka se voi ottaa. Myös akuston korkea tai erittäin kylmä lämpötila voi olla syynä, että auto rajoittaa lataustehoa. Yleisesti autot rajoittavat latustehoa kun akuston varauksen määrä noin 80% arvon ja hidastavat koko ajan 100% varauksen lähentyessä. Suurellakaan pikalaturilla ei siis saa akkua kovin nopeasti 100% varaukseen, sillä käytännössä viimeiset prosentit tulevat, tietysti autosta riippuen, noin 20 kW teholla.

Siirry sivun alkuun